dimecres, 25 de gener del 2017

L'autonomia econòmica és la clau

Parlem molt del sistema educatiu però a voltes oblidem quina és la seva finalitat, perdent-nos en reglamentacions i casuístiques. El paper del sistema educatiu ha anat modificant-se al llarg de la història, i és una de les polítiques estratègiques de més rellevància que té un Estat. En l’entorn actual, la Unió Europea endinsada en una realitat global i interconnectada, ens determina les directrius que emmarquen el sistema educatiu a les noves exigències productives, personals i socials. Posant atenció que requereix i pretén una ciutadania conscient del seu entorn, que vetlli per la seva carrera personal i professional al llarg de seva la vida. Per donar resposta tant a l’exigència d’un sistema productiu cada cop més competitiu i especialitzat, com una exigència d’autonomia i creixement personal i com una exigència social necessària de convivència i d’igualtats d’oportunitats, el sistema educatiu espanyol s’ha estructura en 5 nivells:
Titulació genèrica:
ESO nivell 1: Ensenyament obligatori i pretén dotar de les competències personals i socials necessàries perquè individu sigui viable personal i socialment.
BATXILLERAT nivell 3: Atorga nivell educatiu per afrontar posteriors estudis professionals.  Era el perfil ideal del mercat laboral del segle passat, poc especialitzat i manual.
Titulació professional:
GRAU FORMATIU MIG (GFM) nivell 2: Antiga FP1. Atorga competències professionals a nivell mig, diversificat per ocupacions.
GRAU FORMATIU SUPERIOR (GFS) nivell 3: antiga FP2. Atorga competències professionals a nivell superior, diversificat per ocupacions.
GRAU UNIVERSITARI nivell 4: antigues diplomatures i llicenciatures. Atorga competències professionals, diversificat per ocupacions de forma genèrica.
MÀSTER UNIVERSITARI/DOCTORAT nivell 5: Atorga competències professionals, aprofundiment i especialització en un àrea o ocupació.
CERTIFICATS PROFESSIONALITAT de diferents nivells (per ara, nivell 1, 2 i 3): Atorga exclusivament competències professionals, diversificat per ocupacions. Permet especialització, aprofundiment i actualització de les competències professionals

L’aspiració del sistema educatiu passa a ser que tots els individus quan surtin del sistema educatiu hagin obtingut l’acreditació de les competències professionals en una ocupació determinada, i d’aquesta manera poder ser viables personal, laboral i socialment. Sota la consideració que és a partir de l’autonomia econòmica que es pot exercir i completar l’autonomia personal i social.

Griselda Vergés

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada