Parlem molt del sistema educatiu però a voltes oblidem quina és la seva
finalitat, perdent-nos en reglamentacions i casuístiques. El paper del sistema
educatiu ha anat modificant-se al llarg de la història, i és una de les
polítiques estratègiques de més rellevància que té un Estat. En l’entorn actual,
la Unió Europea endinsada en una realitat global i interconnectada, ens determina
les directrius que emmarquen el sistema educatiu a les noves exigències
productives, personals i socials. Posant atenció que requereix i pretén una
ciutadania conscient del seu entorn, que vetlli per la seva carrera personal i
professional al llarg de seva la vida. Per donar resposta tant a l’exigència d’un
sistema productiu cada cop més competitiu i especialitzat, com una exigència d’autonomia
i creixement personal i com una exigència social necessària de convivència i
d’igualtats d’oportunitats, el sistema educatiu espanyol s’ha estructura en 5
nivells:
Titulació genèrica:
ESO nivell 1: Ensenyament obligatori i pretén dotar
de les competències personals i socials necessàries perquè individu sigui
viable personal i socialment.
BATXILLERAT
nivell 3: Atorga nivell educatiu
per afrontar posteriors estudis professionals.
Era el perfil ideal del mercat laboral del segle passat, poc
especialitzat i manual.
Titulació professional:
GRAU
FORMATIU MIG (GFM) nivell 2: Antiga FP1. Atorga competències professionals a
nivell mig, diversificat per ocupacions.
GRAU
FORMATIU SUPERIOR (GFS) nivell 3:
antiga FP2. Atorga competències professionals a nivell superior, diversificat
per ocupacions.
GRAU
UNIVERSITARI nivell 4: antigues
diplomatures i llicenciatures. Atorga competències professionals, diversificat
per ocupacions de forma genèrica.
MÀSTER
UNIVERSITARI/DOCTORAT nivell 5:
Atorga competències professionals, aprofundiment i especialització en un àrea o
ocupació.
CERTIFICATS
PROFESSIONALITAT de diferents
nivells (per ara, nivell 1, 2 i 3): Atorga exclusivament competències
professionals, diversificat per ocupacions. Permet especialització,
aprofundiment i actualització de les competències professionals
L’aspiració del sistema educatiu passa a ser que
tots els individus quan surtin del sistema educatiu hagin obtingut
l’acreditació de les competències professionals en una ocupació determinada, i
d’aquesta manera poder ser viables personal, laboral i socialment. Sota la
consideració que és a partir de l’autonomia econòmica que es pot exercir i
completar l’autonomia personal i social.
Griselda Vergés
Griselda Vergés
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada