dimecres, 15 de març del 2017

Reflexions alhora de fer Currículum Vitae

Actualment és imprescindible tenir mig enllestit un Currículum Vitae, i així ràpidament poder presentar la nostra candidatura quan ens assabentem d’una oferta laboral del nostre interès. Tot i així, preparar-lo ens acostuma a fer molta mandra, en certa part perquè autoavaluar-nos i plasmar-ho en un paper ens neguiteja.
A continuació exposaré unes recomanacions alhora d’enfrontar-nos a fer el nostre currículum, sota la consideració que aquest tipus de document no es troba normalitzat, és a dir no hi ha cap criteri ni aspecte formal, ni de contingut obligatori. El Currículum Vitae és un document on plasmem les nostres competències professionals vers una ocupació (és el document que generem com a resposta a una oferta laboral concreta). Aquest fet ens presenta uns avantatges i uns inconvenients. Com avantatge tenim que podem elaborar el document segons el nostre criteri, sense cap restricció normativa, però en contrapartida, com a desavantatge tenim que la persona/empresa que el rep pot valorar-ho també segons els seus criteris. Davant aquest fet contradictori i que ens pot comporta angoixa i incertesa, el meu consell sempre serà aplicar el criteri més racional perquè sempre és el criteri més eficaç perquè no es deixa emportar per consideracions subjectives que fan perdre el sentit original del document.
Reflexions per enfrontar-nos a la construcció del nostre CV:
1.       Llargada: es recomana 1 full. Segons informacions rebudes, el seleccionador no perd més de 40 segons per cada CV, per tant és més eficaç concentrar la  informació en un full.
2.       Disseny: segons el tipus d’ocupació farem propostes més creatives o clàssiques. No és el mateix fer un currículum per a una ocupació de cap financer o per mestre d’escola o per fotògraf de passarel·la.
3.       Format: Per facilitar-nos la tasca podem utilitzar plantilles de CV que ens permetrà centrar-nos en el contingut. Tenim diferents opcions: buscar-les a partir d’un navegador d’internet o escollir entre les que ens ofereix Word entre d’altres. Un cop decidit lloc on extraurem plantilla, seleccionarem el format que considerem més ajustat al nostre propòsit.
4.       Estil: mostrar una organització del text i alineació adequada, vigilant faltes d’ortografia i sintàctiques. Remarcar aquelles parts que considerem rellevants.
5.       Foto: Aquest és un tema controvertit, en països saxons es recomana no posar-ne però en entorns mediterranis, la imatge té gran rellevància, i molts cops es descarten CV per la desconfiança que genera no posar-ne.
6.       Complementar informació: Si volem complementar la informació subministrada en el nostre CV, tenim l’opció d’integrar enllaços a internet d’interès. Ens servirà a més per mostrar les nostres competències professionals: àlbum de fotos, linkedin, blogs,....
7.       Estructura: Una opció és dividir el document en diferents parts.
Primera.- Presentació:
Indicar dades essencials: Nom complert, mitjà de comunicació (telèfon, mail,..).
Segona.- Competències professionals:
En aquest apartat hem de mostrar que som el candidat idoni per l’oferta de feina seleccionada. I ho farem indicant aquelles competències professionals assolides en dita ocupació, i ho farem a partir d’aquestes tres àrees:
a)      Formació:
Indicar formació diferenciant entre formació reglada i no reglada. Especialment aquella formació relacionada amb ocupació sol·licitada.
a)      Experiència professional
Indicar les competències professionals assolides en les diferents ocupacions, preferentment aquelles relacionades amb el lloc de feina sol·licitat. Indicant temps i lloc.
Recordar que el CV no és la vida laboral, i té més rellevància les competències professionals assolides que l’empresa on l’has hem assolit. Indicar les competències professionals assolides demostra que tenim un coneixement professional de les tasques a realitzar en l’ocupació sol·licitada.
b)      Habilitats
Indicar aquelles habilitats personals que tenim assolides relacionades amb l’ocupació sol·licitada. Hem de ser conscients que no calen les mateixes habilitats personals per ser comptable que per ser dependent, per exemple.
Tercera.- Cloenda
Lloc, data i signatura.
8.    Ordre informació:
L’ordre de la informació de les competències professionals vindrà marcat segons el nostre currículum.
En primer lloc, posarem aquella àrea (formació, experiència o habilitats) que considerem que ens mostra com a millor candidat, per dos motius: és el lloc més rellevant i perquè correspon a la part central del text (part on naturalment van els ulls).
Ordenarem les tres parts segons
considerem la seva rellevància en l’ocupació sol·licitada (formació, experiència o habilitats)

 Griselda Vergés

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada